Funktionaalisen ravitsemuksen luentosarja Oulu


Keväällä 2020 jälleen ajatuksia herättävä
LUENTOSARJA täynnä tietoa funktionaalisesta ravitsemuksesta.

Luentojen tarkoitus on auttaa Sinua voimaan kokonaisvaltaisesti paremmin!




Paikka: Kulttuuritalo Valve, Elokuvastudio

Sisäänkäynti kulttuuritalo Valveen pääovesta Hallituskatu 7:stä

Luentojen aiheet:

1. PORTTI TERVEYTEESI - Terveyttä vai sairautta ruoasta? (varaa)
Aloitusluento, hyvä ja tärkeä perusta kaikille seuraaville luennoille!
Käsittelemme mm. insuliinitasapainon sekä rasvojen suurta merkitystä terveydelle.

Maanantai 20.1. klo 18.00-20.00

2. SUOLISTO KUNTOON (varaa)

Kärsitkö jatkuvista maha-suolikanavan oireista? Onko sinulla ärtyvä suoli tai tulehduksellinen suolistosairaus? Tai haluatko muuten vain tukea suolistosi toimintaa ja voida hyvin?
Tämä on sinulle.

Maanantai 3.2 klo 18.00-20.00

3. HYVÄ VASTUSTUSKYKY RAVINNON AVULLA (varaa)
Sairasteletko koko ajan? Tai haluatko buustata vastustuskykyäsi?
Voit sanoutua irti jatkuvista flunssista ja tulehduskierteistä laittamalla ravitsemuksesi kuntoon!
Maanantai 17.2. klo 18.00-20.00


4. AIVOTERVEYTTÄ.... (varaa)
Onko aivosumua, tökkiikö ajatus, pätkiikö muisti onko uniongelmia?
Tai haluatko muuten vain saada aivoistasi enemmän irti?
Tule kuuntelemaan miten voit ravitsemuksella tukea hyvää unta sekä aivojesi toimintaa.
Maanantai 16.3 klo 18.00-20.00


5. STRESSI j a sen vaikutus hormonitoimintaan sekä yleiseen terveyteen.
Miten ravinnolla voidaan vaikuttaa hormonitoiminnan ongelmiin (varaa)
Stressi on aikamme suurimpia sairastuttajia. Se voi sekoittaa koko hormonitoiminnan alkaen insuliiniaineenvaihdunnasta. Kilpirauhanen, lisämunuaiset sekä sukuhormonien tuotanto joutuvat myös koetukselle stressissä
Maanantai 30.3. klo 18.00-20.00

6. KILPIRAUHANEN- Miten voimme ravitsemuksella tukea kilpirauhasen toimintaa (varaa)

Kilpirauhashormonit. Kilpirauhasen tukeminen ravitsemuksella vajaatoiminnassa ja liikatoiminnassa. Mitkä asiat häiritsevät kilpirauhasen toimintaa.
Mikä vaikutus stressillä, lisämunuaisella ja suoliston kunnolla on kilpirauhaselle.

Maanantai 20.4 klo 18.00-20.00



7. VIRTAA RAVINNON AVULLA - aika ilmoitetaan myöhemmin
Oletko koko ajan väsynyt? Käsittelemme mm. veren rauta-arvoja ja ferritiiniä.
Maanantai klo 18.00-20.00

Alla tarkemmat luentosisällöt!

Hintatiedot

YKSI LUENTO 15 €, opiskelijat ja eläkeläiset 10 eur

Maksu tapahtuu luennon alussa. Maksuohjeet tulevat ilmoittautumisen yhteydessä.

ILMOTTAUDUTHAN AJOISSA, PAIKKOJA RAJOITETUSTI.

Varaukset luennoille; luennon nimen perässä olevasta (varaa)-nappulasta.

1. PORTTI TERVEYTEESI - Terveyttä vai sairautta ruoasta?
Maanantai 20.1. klo 18.00-20.00

Aloitusluento, tärkeä perusta kaikille seuraaville luennoille!
Miten sokeriaineenvaihdunta ja insuliinin eritys vaikuttavat terveyteen/ sairastumiseen? Entäpä rasvat ja niiden puute? -Miten väsymys ja sairastelukierre liittyvät saumattomasti yhteen? - Kuinka tuhota terveys närästyslääkkeillä? Kannattaako niitä käyttää? - Stressin vaikutus sairastelukierteeseen ja painonhallintaan. Miksi naisen kannattaa olla sopivasti lihava, ja miksi miehen ei...

2. SUOLISTO KUNTOON
Maanantai 3.2. klo 18.00-20.00

Aiheena ruoansulatuskanavan ongelmat, mm. närästys, mahan alhainen suolahappopitoisuus - ja sen aiheuttamat ongelmat. Käsittelemme erilaisia suoliston epätasapainotiloja, mm. ärtyneen suolen oireyhtymää.

Suolistobakteerien vaikutus terveyteen - Tiesitkö, että suoliston epätasapaino vaikuttaa suoraan mm. maksan ja aivojen toimintaan?
Pohdimme mitkä asiat ovat erityisen tärkeitä suoliston kunnostamisessa.


3. HYVÄ VASTUSTUSKYKY RAVINNON AVULLA
Maanantai 17.2. klo 18.00-20.00

Sairasteletko koko ajan? Tämä on sinulle!
Pohdimme miten voi saavuttaa hyvän vastustuskyvyn.

Aiheena muun muassa krooninen hiljainen tulehdus sekä sen vaikutus esim. sydän- ja verisuonisairauksiin, mitokondrioiden (=solujen energiatehtaiden) toiminta, sekä Syöpä + insuliiniresistenssi.


4. AIVOTERVEYTTÄ
Maanantai 16.3. klo 18.00-20.00

Onko aivosumua, tökkiikö ajatus, pätkiikö muisti, uniongelmia?
Sukellamme aivojen ja hermoston hyvinvointiin vaikuttaviin tekijöihin. Pohdimme mm. ravitsemuksen merkitystä aivojen toiminnalle.



5. STRESSI j a sen vaikutus hormonitoimintaan sekä yleiseen terveyteen.
Maanantai 30.3 klo 18.00-20.00
Luennolla pohdimme stressin vaikutusta hormonitoimintaan ja yleiseen terveydentilaan.Stressi sekä hormonaalinen epätasapaino: Luennolla käymme läpi miten stressi vaikuttaa hormonitoimintaan ja mikä on ravitsemuksen merkitys näissä ongelmissa.

Stressi on aikamme suurimpia sairastuttajia. Se voi sekoittaa koko hormonitoiminnan alkaen insuliiniaineenvaihdunnasta. Kilpirauhanen, lisämunuaiset sekä sukuhormonien tuotanto joutuvat myös koetukselle stressissä.


6. KILPIRAUHANEN
Miten voimme ravitsemuksella tukea kilpirauhasen toimintaa.

Maanantai 20.4. klo 18.00-20.00

Kilpirauhashormonit. Kilpirauhasen tukeminen ravitsemuksella vajaatoiminnassa ja liikatoiminnassa. Mitkä asiat häiritsevät kilpirauhasen toimintaa.
Mikä vaikutus stressillä, lisämunuaisella ja suoliston kunnolla on kilpirauhaselle.

Kiukutteleeko kilpirauhanen?
Tai epäiletkö, että se voisi olla syypää vetämättömään tai muutoin huonoon oloon?

Onko sinulla epämääräisiä oireita kuten; Jatkuvaa väsymystä, reilua hiusten lähtöä, aivosumua, jatkuvaa palelua ja hikoilemattomuutta, lihasheikkoutta tai ummetusta? Onko painosi noussut tai laskenut reilusti ilman elämäntapamuutoksia tai tuntuuko niinkuin sinulla olisi koko ajan "käsijarru päällä"?

Onko sinulla lääkitys, mutta tunnet, että se ei oikein toimi?
Tai onko kilpirauhasesi kenties poistettu? Entäpä jos arvot ovat viitteissä, mutta silti olo on surkea?
Mitä arvoja tulisi mittauttaa ja mitä ne arvot kertovat? Voiko kilpirauhasen liika- tai vajaatoimintaa tukea muulla tavoin kuin lääkkeillä?

Kilpirauhasen toimintaan vaikuttaa mm. stressi ja suoliston kunto sekä monet ruoka-aineet ja elämäntavat. Treenillä ja liikunnalla on myös kilpirauhaseen iso vaikutus.



7. VIRTAA RAVINNON AVULLA
Maanantai klo 18.00-20.00 - päivämäärä ilmoitetaan myöhemmin

Oletko koko ajan väsynyt? Käsittelemme mm. veren rauta-arvoja sekä paljon puhuttua ferritiiniä. Pohdimme myös mitkä muut asiat vaikuttavat jatkuvaan väsymykseen.